Raport_2008_PL_SG
Teraz jesteś w: Strona głównaRynki działalnościNiemcy › Detal
dopasuj rozmiar czcionki: A A A

Detal

Zobacz wszystkie w raporcie


Porównaj 2007 - 2009


Spółka ORLEN Deutschland AG zarządzała na koniec 2008 r. siecią 509 stacji, z tego 13 – pod marką ORLEN, 463 pod marką Star oraz 33 stacjami „przymarketowymi”. Większość z nich, bo aż 400, stanowiła własność Koncernu, natomiast pozostałych 109 było obiektami patronackimi.

Niemiecki rynek detaliczny charakteryzowała w 2008 r. tendencja spadkowa. Gwałtowny wzrost cen surowca i produktów gotowych wywindował latem ceny na stacjach paliw do poziomu ponad 1,50 euro za litr benzyny bezołowiowej 95-oktanowej, co z kolei przyczyniło się do spowolnienia konsumpcji. Zjawiska te spowodowały jednak wzrost świadomości cenowej konsumentów i ich zainteresowanie ofertą stacji działających w segmencie ekonomicznym.

Zaobserwowany trend był jednak tylko jednym z czynników ubiegłorocznego sukcesu spółki ORLEN Deutschland AG, która osiągnęła całkowity wolumen sprzedaży na rekordowym poziomie 1,9 mld litrów. Silne wzrosty sprzedaży paliw na stacjach Star były bowiem spowodowane głównie konsekwentnym pozycjonowaniem marki, realizacją dużych nakładów inwestycyjnych, udaną akwizycją pojedynczych obiektów, wprowadzeniem do sprzedaży nowego produktu – paliwa premium Star98 oraz przeprowadzeniem szeroko zakrojonej kampanii marketingowej wspartej działaniami sponsoringowymi.

ORLEN Deutschland AG - struktura sprzedaży paliw w latach 2007–2008 (%)

ORLEN Deutschland AG - struktura sprzedaży paliw w latach 2007–2008 (%)

W wyniku realizowanego programu inwestycyjnego 43 obiekty poddane zostały rebrandingowi, w wyniku którego przeszły z segmentu premium do segmentu ekonomicznego. Ponad 120 stacji Star poddano faceliftingowi (zmieniony wygląd stacji związany z zastosowaniem lepszego oświetlenia, intensywnym kolorem elewacji, bardziej widocznym logo i nowym stylem zadaszenia). 124 obiekty wyposażone zostały w nowoczesne, dobrze widoczne wyświetlacze cen LCD, które w swojej formie i wielkości są unikatowe dla tej branży. Wymienione zostały również dystrybutory oraz wskaźniki poziomu paliwa.

W lipcu 2008 r. ORLEN Deutschland AG wraz ze swoją marką Star została sponsorem trzech zespołów grających w Bundeslidze: HERTHA BSC, Hamburger SV, a także Bayer 04 Leverkusen. Nawiązanie współpracy służy zwiększeniu rozpoznawalności marki Star nie tylko na decydujących rynkach regionalnych, takich jak Berlin, Hamburg i Nadrenia-Północna Westfalia, ale także na rynku ogólnoniemieckim. Według wstępnych założeń umowa sponsorska będzie obowiązywać do końca 2010 r.

Pod hasłem „Szybko, prosto i tanio” marka Star stała się w ostatnich pięciu latach dla kierowców synonimem wysokiej jakości paliw, oferowanych po korzystnych cenach. Wyniki osiągnięte przez ORLEN Deutschland AG w 2008 r. wyraźnie wskazują, że postawienie w strategii rozwoju sieci detalicznej w Niemczech na markę Star było słusznym posunięciem, a segment ekonomiczny ma wciąż duży potencjał rozwoju.


Marki Grupy ORLEN