Raport_2008_PL_detal
Teraz jesteś w: Strona główna › Detal
dopasuj rozmiar czcionki: A A A

Detal

Zobacz wszystkie w raporcie


Porównaj 2007 - 2009


W 2008 r. Grupa ORLEN prowadziła sprzedaż detaliczną w Polsce, Niemczech, Czechach i na Litwie. Podmiotami zarządzającymi działalnością handlową na poszczególnych rynkach były PKN ORLEN, ORLEN Deutschland AG, Benzina a.s. oraz Ventus Nafta.

 

 

 

 

 

 

 

Liczba stacji Grupy ORLEN w poszczególnych krajach w latach 2007–2008

  2007 2008
Polska 1 897 1 803
Niemcy 518 509
Czechy 326 334
Litwa 34 35
Razem 2 775 2 681

Odnotowaliśmy wysoką dynamikę sprzedaży paliw, głównie za sprawą wysokiego przyrostu sprzedaży w PKN ORLEN (11,7%) oraz ORLEN Deutschland (18,4%), a także znaczący przyrost sprzedaży w segmencie pozapaliwowym w Polsce (29%) i w Czechach (15%).

Na koniec 2008 r. Grupa ORLEN dysponowała 2 681 stacjami paliw, za pośrednictwem których sprzedała blisko 7,7 mld litrów paliw. Około jedną trzecią wszystkich obiektów stanowiły stacje premium, charakteryzujące się najwyższym standardem obsługi oraz najbogatszą ofertą paliw, produktów pozapaliwowych i usług gastronomicznych. Stacje segmentu premium w Polsce i na Litwie oznaczone są logo ORLEN i ORLEN Lietuva, natomiast w Czechach – logo BENZINA Plus.

Tańsza i asortymentowo skromniejsza oferta Grupy ORLEN dostępna jest na stacjach oznaczonych markami BLISKA (Polska), Star (Niemcy) oraz BENZINA (Czechy). Kierowcy korzystający ze stacji ekonomicznych mają zawsze gwarancję zakupu paliw o sprawdzonej jakości oraz podstawowych produktów i usług niezbędnych w podróży.

Dzięki atrakcyjności oferty handlowej w Polsce, Czechach i Niemczech kolejny rok z rzędu zwiększyliśmy udziały w rynkach detalicznych. Wyjątek stanowił rynek litewski, na którym Grupa ORLEN odnotowała minimalny spadek.

Udział w macierzystych detalicznych rynkach paliw spółek należących do Grupy ORLEN w latach 2007–2008

  2007 2008 Dynamika
PKN ORLEN / Polska* 27,80% 29,50% 1,7 p.p.
ORLEN Deutschland / Niemcy** 3,80% 4,60% 0,8 p.p.
BENZINA / Czechy 13,10% 13,70% 0,6 p.p.
ORLEN Lietuva / Litwa*** 4,10% 3,80% -0,3 p.p.

* Udział w rynku detalicznym szacowanym na podstawie danych o konsumpcji ARE.

** Całkowita sprzedaż (wszystkie kanały).

*** Na podstawie sprzedaży tylko stacji własnych.



Marki Grupy ORLEN