PL EN

Rozmiar tekstu:

A A A
Raport rocznyGrupy ORLEN
Raport odpowiedzialnegoBiznesu

Stacje paliw

Stacje paliw - Detal - Polska

Grupa ORLEN na rynku polskim na koniec 2013 roku dysponowała siecią 1 778 stacji paliw, z czego 1 263 stacje funkcjonowały pod marką ORLEN w segmencie Premium, natomiast 358 obiektów działało w segmencie ekonomicznym pod marką BLISKA. Realizowany program inwestycyjny, skoncentrowany na otwieraniu nowych stacji paliw jak i modernizacji istniejących obiektów oraz dalszy rozwój gastronomii i korporacyjne programy lojalnościowe przyczyniły się do umocnienia pozycji lidera i wzrostu udziału w polskim rynku sprzedaży detalicznej paliw o 0,7 p.p. do poziomu 35,4%.

Do głównych konkurentów PKN ORLEN na rynku polskim należą Shell, BP, Lotos, Statoil, Lukoil.
Sieć detaliczna zwiększyła się o 11 obiektów i na koniec 2013 roku wynosiła 1 778 stacji paliw. Grupa ORLEN w 2013 roku kontynuowała rozwój sieci franczyzowej zwiększając liczbę stacji w kanale DOFO o 11 (r/r) do 440. Udział tego kanału w całej sieci wyniósł około 25%. W trakcie roku uruchomiono 16 nowych stacji paliw CODO (w tym 4 Miejsca Obsługi Podróżnych). 36 stacji CODO zbudowano od podstaw w ramach modernizacji dotychczasowych lokalizacji. Równocześnie po przeprowadzeniu szczegółowych analiz biznesowych wyłączono z sieci 16 obiektów.

Rok 2013 był ostatnim okresem na dostosowanie stacji do nowych, obowiązujących od początku 2014 roku norm środowiskowych. Szacuje się, że w wyniku wprowadzonych regulacji około 10% stacji działających w 2013 roku powinno zostać wyłączonych z eksploatacji. Dotyczy to głównie sprzedawców „niemarkowych”, gdyż większość dużych sieci stacji paliw na przestrzeni ostatnich lat dostosowała swoje obiekty do nowych wymagań.

W związku z rosnącymi oczekiwaniami ze strony konsumentów jak i zmianami zachodzącymi na rynku paliw, zdecydowaliśmy się na rebranding stacji paliw pod marką Bliska na ORLEN – w 2013 roku objął on 125 obiektów. Równocześnie kontynuowany jest proces modernizacji stacji, wdrożyliśmy darmowy dostęp do Internetu we wszystkich Stop Cafe, wprowadziliśmy usługę „Stacja z paczka”, która jest dostępna na 650 stacjach w systemie 24h przez 365 dni, skierowaną przede wszystkim do klientów ceniących sobie elastyczność i wygodę.

Strategicznym celem na rok 2014 jest budowa kolejnych Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) przy autostradach i drogach ekspresowych. Obecnie posiadamy 29 lokalizacji MOP przy autostradach A1, A2 i A4 oraz przy drogach ekspresowych, z czego 19 obiektów już funkcjonuje w pełnym zakresie.

Potwierdzeniem wysokiego poziomu standardów obsługi na stacjach paliw PKN ORLEN oraz uznania sieci w oczach klientów były otrzymane w 2013 roku nagrody i wyróżnienia. Wyznacznikiem sukcesu wdrożonego konceptu gastronomicznego było zwycięstwo Stacji Paliw w Gnilcu w kategorii „Gastronomia na Stacji Benzynowej” w konkursie „Stacja Benzynowa Roku 2013” organizowanym corocznie przez Brog Marketing. PKN ORLEN został po raz kolejny wyróżniony znakiem „Gwiazda Jakości Obsługi 2013 rok” w kategorii stacji paliw przyznawanym w ramach Polskiego Programu Jakości Obsługi oraz tytuł „Marki Godnej Zaufania” przyznawanej przez miesięcznik Reader’s Digest.

 

Schowek

Zwiń